Spamy

Nemůžu si pomoct, ale štve mě spam. Ne že bych ho dostával nějaká nezvladatelná kvanta, ale spíš tak nějak ze zásady. Prostě nejsem rád otravován. Žil jsem v domnění, že odesílatel reklamních sdělení musí mít dopředu můj explicitní souhlas se zasíláním. Laickým přezkumem příslušného zákona jsem však nabyl dojmu, že tomu tak bohužel není. Odesílatel je pouze povinen umožnit příjemci odmítnutí dalšího zasílání. Ještě před tím, než jsem učinil tento objev, jsem dokonce v jednom případě podal podnět Úřadu na ochranu osobních údajů. Přibližně po půl roce jsem obdržel informaci, že šetření bylo uzavřeno s tím, že odesílatel se nedopustil překročení čehokoli.

Možná by stálo za to shrnout, v čem spatřuji, kromě zmíněného otravování, škodlivost nevyžádaných reklamních sdělení. Stojím si za tím, že jejich produkce znamená pro příjemce zvýšení nákladů. Plýtvají časem. Zabírají místo. Vynucují různé aktivity, konfiguraci. Odesílatel reklamních sdělení nemá morální právo příjemcům takové náklady generovat. Jsou v pozici prudilů, kteří ruinují oběť zasíláním halířových poboček na její bankovní účet v podmínkách zpoplatnění příchozích plateb.

Dokázal bych samozřejmě nějakou dobu básnit o tom, jak by se dala ochrana před nevyžádanými reklamními sděleními zdokonalit. Jsem přesvědčen o tom, že souhlas by měl být explicitní. Odesílatel souhlasu nemaje nesměl by odesílat. Souhlas by neměl být postupitelný. Dost spamu, který dostávám, obsahuje informaci, že jsem souhlas poskytl jim nebo některému z jejich partnerů (Což je stejně lež, takové souhlasy zásadně neuděluji). A teď to hlavní. Souhlas, vázaný na konkrétního šířitele obchodních sdělení a mailovou adresu oběti, by byl registrován nějakým certifikovatelným subjektem a každé reklamní sdělení by obsahovalo identifikátor takového souhlasu. Geniální.

Zpátky na zem. Odesílatelé reklamních sdělení žijí v přesvědčení, že na jejich maily alespoň část příjemců zareaguje pozitivně a sníží jim obrat. Ostatní budou jejich sdělení ignorovat. No a já se přesunu na druhou stranu této hranice. Budu bojkotovat společnosti, v jejichž zájmu je kampaň vedena. Nic si u nich nekoupím, nebudu používat žádné její služby a budu od jakékoli interakce s nimi odrazovat své přátele.

A vytvořím si zde seznam společností, které mě tímto způsobem pijí krev.

Společnost Odesílatel Datum Prohlášení
ZUmail, DameJidlo.cz mailing@zumail.cz 30.8.2013 Tento email je zaslán na základě vaší registrace na webu ZUmail.cz, nebo poskytnuté licence třetí stranou a je odeslán se souhlasem uživatele. 
rychlapoptavka.com *.luxeprnews.com 21.8., 23.8., 30.8.2013 Tento email je součástí marketingové kampaně.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *